Leden 2018

Jaký je dobrý učitel?

14. ledna 2018 v 1:19 | Ivanka |  Postřehy ze zámku i podzámčí

Předloni na Štědrý den, když jsem měla noční, jsem se přihlásila na vysokou. Vlastně jen tak, abych v tom křesle nemusela sedět na věky. V květnu jsem šla k testům TSP a v červnu k zápisu. Stihla jsem pár přednášek a najednou je tu zkouškové období. I to je částečně důvod, proč sedím u blogu (idiotská prokrastinace).
Jeden z mých prvních úkolů ve škole byla esej na téma Jak si představuji dobrého učitele. Přiznávám, rozepsala jsem se. O svých zkušenostech ze základky a z gymplu, o učitelích, co jsem v životě potkala, o lidech, co si na učitele jen hráli. Teď kompletuji své úkoly pro tvorbu portfolia a pročítám si tento konkrétní úkol. Musím říct, že jsem s ním spokojená, proto jsem se rozhodla jeho malou část zveřejnit.

Jaký je dobrý učitel?


Dobrý učitel vzbuzuje respekt a dokáže ho projevit svým žákům. Nekázeň zvládá řešit na místě, tak aby ho jednoho dne nepřerostla.
Dobrý učitel dokáže oddělit pracovní a osobní život. Nevylévá si soukromé neúspěchy na svých studentech.
Dobrý učitel je vnímavý a všímavý. Dokáže proto rozpoznat jakékoliv problémy ve třídě včas a adekvátně na ně reagovat.
Dobrý učitel se snaží být co nejvíce objektivní a jednat podle pravidel.
Dobrý učitel se snaží probíranou látku co nejvíce studentům přiblížit, aby se ji nenaučili zpaměti, ale aby ji pochopili.
Dobrý učitel nelpí na svém předmětu jako na klíčovém. Běžně netrvá na přesných definicích nebo letopočtech, raději se snaží přimět studenty ke komplexnějšímu pochopení probírané látky a ke kritickému myšlení.
Dobrý učitel nestagnuje, neustále se vzdělává a jde s dobou.
Dobrý učitel své studenty inspiruje.
A hlavně - dobrý učitel je taky pořád jenom člověk.



Úkol jsem uložila do portfolia. Jsem zvědavá, jak se na něj budu dívat za pár let, až (bude-li Síla stále se mnou) školu dokončím.